Genelec surroundsysteem in Power Sound Studio Amsterdam
5x Genelec DSP8260A speakers + 7071A subwoofer

Geleverd door Morel Muziek, gecalibreerd door importeur Iemke Roos Audio, en inmiddels volop in gebruik door Paul Pouwer in zijn Power Sound Studio in Amsterdam: een 5.1 monitorsysteem bestaande uit vijf Genelec DSP 8260A speakers en een 7071A subwoofer.

Paul Pouwer (spreek uit: power)  is de Grammy-award winnende engineer die in zijn eigen studio tal van cd-producties opnam en buiten zijn studio bekend is door zijn uitmuntende live-mixing bij complexe producties als die van het Metropole Orkest.  Het monitorsysteem in zijn Power Sound Studio was aan vervanging toe en na een intensieve oriŽntatiefase koos Pouwer voor een proefopstelling van  het Genelec DSP-systeem, jongstleden januari.  In maart schafte hij het volledige systeem aan, naar volle tevredenheid.

Onwaarschijnlijke detaillering

Wat bracht Paul Pouwer tot deze keus? Pouwer:  ‘De klank. Daar kan je het lang of kort over hebben, maar dat is de bottom line. Ik heb een aantal verschillende speakers beluisterd, en de klank van deze overtuigde me geheel. Ik moest eerst wel wennen, maar toen ik in een aantal oude mixen opeens details ging horen die ik nog nooit gehoord had, was ik overstag. Ze zijn onwijs gedetailleerd, en de plaatsing is supergoed. Als je in stereo luistert lijkt het net of de stem uit de midden speaker komt. Ik ben er onwijs wijs mee, ik kan niet anders zeggen. ‘

Aangename verrassing

Leverancier Jan Morel van Morel Muziek voegt toe: ‘De drieweg technologie die Genelec toepast  in deze monitor zorgt voor die detaillering. Alle individuele tracks kun je er zo uitlichten. Vooral op het gebied van de vocalen.  Onwaarschijnlijk hoe de stem dan op z’n plaats komt. Het is een serieuze nearfield monitor waar je even de tijd voor moet nemen om hem goed te begrijpen. Ik zou geen andere monitor weten die zo’n detaillering heeft als de 8260; een heel aangename verrassing dat Genelec met deze monitor op de markt  gekomen is. We hebben nog een aantal andere studiorelaties die ze inmiddels in gebruik hebben, met dezelfde goede ervaringen en resultaten.'

Surround
De controlekamer van Pouwer is helemaal gebouwd op surround. Hij staat bekend om zijn imponerende 5.1-producties. Morel: ‘Het is een van de weinige studio’s die daadwerkelijk iets met surround doet. Hij maakt prachtige muziek-dvd-producties.' Frank, van Iemke Roos Audio die het systeem kwam calibreren  kreeg kippenvel van de kwaliteit van Paul’s producties.

Laag volume
De prijs-kwaliteitsverhouding ligt erg goed ook, volgens Jan Morel. En hij voegt eraan toe: ‘Het magnifieke is dat als je op laag volume luistert, de dynamiek van het nummer volledig overeind blijft. Het draagt zo goed, dat kun je bijna niet geloven. ‘

Achtergrondinformatie

Genelec DSP 8260A

De Genelec DSP 8260A monitor heeft een 10 inch, 150 watt woofer en een 5 inch mid-range speaker van 120 watt en een frequentiebereik op van 29 Hz tot 21 kHz. Daarnaast maken de gebalanceerde analoge XLR en een 24 bit digitale AES/EBU audio ingang de 8260A niet alleen geschikt als studio, maar ook als mastering en dj-monitor. De speaker is uitgerust met geavanceerde DSP functies, MDC mid/high driver technologie en Directivity Control Waveguide.  De geavanceerde DSP functies zorgen voor de crossover filters, compensatie respons, positionering van de drivers, instelling van de interactie met de ruimte en verder calibratie, EQ filters en compensatie voor volume en vertraging bij langere luisterafstanden.

Power Sound Studio
Paul Pouwer behoort tot de top van de geluidtechnici in Nederland. Hij werkte in de studio met Trijntje Oosterhuis, Sabrina Starke, Ivan Lins, BlÝf, Within Temptation, Kim Hoorweg, Eric Vloeimans, Cor Bakker, en live met Bono, Brian Eno, Al Jarreau, Chaka Khan, Kurt Elling, Elvis Costello, Herbie Hancock, Pat Metheny, Gino Vannelli, John Scofield, Steve Vai, Basement Jaxx, Paquito d'Rivera, Oleta Adams, Lucie Silvas envele anderen.  Hij  won een Grammy voor zijn werk met het Metropole Orkest.  Sinds 2003 heeft hij zijn Power Sound Studio in Amsterdam.

Power Sound Studio
Tijnmuiden 22

1046 Al Amsterdam

www.powersoundstudio.com
info@powersoundstudio.com

Morel Muziek
Leverancier Morel Muziek is gevestigd in Veenendaal en al jaren top-retailer voor studioapparatuur.

Morel Muziek
Patrimoniumlaan 10
3904 AD Veenendaal

+31 318 - 527000
www.morelmuziek.nl
info@morelmuziek.nl

Iemke Roos Audio b.v.
Sinds begin jaren zeventig is Iemke Roos Audio b.v. importeur van professionele audioproducten.

Iemke Roos Audio bv
Kuiperbergweg 20