Genelec 4000 serie actieve luidsprekers in Het Concertgebouw Café

Enige tijd geleden heeft het concertgebouw besloten om de geluidsinstallatie van Het Concertgebouw Café te vervangen. Dit omdat het bestaande systeem, klankmatig, niet meer voldeed.

Op verzoek van Het Concertgebouw heeft Frank de Roy, Genelec Product Manager van Iemke Roos Audio, de Nederlandse importeur van dit Finse merk, een bezoek gebracht aan het Concertgebouw Café om ter plaatse een advies uit te brengen.

In overleg met de Technische Dienst van Het Concertgebouw is er een keuze gemaakt voor 5 Genelec 4030AWM Actieve luidsprekers uit de 4000 “installatie” serie. Deze luidsprekers zijn elk voorzien van twee versterkers voor het apart aansturen van de hoog- en laagspeaker. Hierdoor zijn de versterkers en speakers exact op elkaar afgestemd hetgeen resulteert in een excellente geluidskwaliteit. De 4000 serie is een afgeleide van de 8000 serie studio afluister monitoren die, wereldwijd, in top studio’s worden gebruikt voor het afmixen van muziek.

Het oorspronkelijke ontwerp van deze serie luidsprekers is van de Finse ontwerper Harri Koskinen die ook voor het Finse Iittala heeft ontworpen.

Bij een vervolgbezoek aan Het Concertgebouw kwam de, zojuist geheel gerenoveerde, Koninklijke Ontvangstkamer ter sprake. Ook hier moest een bescheiden geluidssysteem worden geďnstalleerd. Daar is gekozen voor de Genelec 6010AWM, de kleinst telg uit het Genelec programma. Een uiterst compacte actieve luidspreker die net als de grotere modellen een heel gedefinieerde geluidsweergave kent.

www.genelec.com

maart 2011