Active Audio presenteert uitbreiding in de Ray-OnŽ range

Naast de geprezen StepArray beamsteering luidspreker kolommen van het Franse Active Audio kennen we sinds 2011 ook de passieve kolom luidspreker van Active Audio, de Ray-OnŽ 100.

De Ray-OnŽ 100 (1 meter lengte) is gebaseerd op hetzelfde DRCG “Digital and Geometric Radiation Control” principe als de StepArray, met het verschil dat de Ray-OnŽ slechts 1 versterkerkanaal nodig heeft en toch een neerwaartse beam genereert van zo’n 15 graden. Hierdoor kan de Ray-OnŽ parallel aan een achterwand worden gemonteerd. Dit ziet er niet alleen veel beter uit, maar heeft ook een behoorlijk positieve uitwerking op het fasegedrag van de luidspreker.

In april wordt de Ray-OnŽ range verder uitgebreid met een Ray-OnŽ 60 en een Ray-OnŽ 200. Deze hebben een respectievelijke lengte van 60cm en 2 meter. De Ray-OnŽ 60 is bijvoorbeeld geschikt voor het overbruggen van korte afstanden bij spraakversterking, of als invulling van “deadspots” in een complexere installatie.

Kunnen we met de Ray-OnŽ 100 zo’n kleine 15 meter met een behoorlijk constant SPL bedienen, is dit voor de Ray-OnŽ 60 zo’n 8 tot 10 meter. Voor de Ray-OnŽ 200 ligt dit op ruim 30 meter.

De Ray-OnŽ (60/100/200) serie is verkrijgbaar in een EN54-24 type b compliant versie. Deze zijn schakelbaar tussen laagohmig en 100V.

De Ray-OnŽ 100 is voorlopig nog leverbaar in een “Non EN54-24 compliant”, laagohmige en een schakelbare 100V versie. De laagohmige versie zal echter op termijn uit het leveringsprogramma van Active Audio lopen.

Alle Ray-OnŽ modellen zijn leverbaar in zwart en wit. Met de Ray-OnŽ serie biedt Active Audio een betaalbare oplossing voor spraakversterking in akoestisch lastige omgevingen. Uiteraard kan de Ray-OnŽ gebruikt worden voor muziekweergave door het toevoegen van een Sub.

www.activeaudio.fr

april 2014