PLASA, London: NEXO PREVIEWS NEW “LINE MONITOR”

Bezoekers van de Plasa show in Londen hebben het debuut meegemaakt van Nexo’s nieuwe 45N-12 monitor. Niet alleen een nieuw product maar een radicaal nieuw concept op het gebied van stage monitoring, namelijk dat van “line” monitoring.

De revolutionaire NEXO 45N-12 wedge monitor brengt alle voordelen van line array technologie naar het podium. De basis is Nexo’s gepatenteerde Hyperbolic Reflective Wavesource, die wordt gebruikt in Nexo’s high performance line array systemen uit de Geo serie.

Het ontwerp werkt volgens het principe van “wavesourcing”. Dit creert een virtueel akoestisch punt achter de luidspreker, onder het podium, en maakt gebruik van reflectie in plaats van dat het geluid, als het ware, door een hoorn geperst wordt om de vorm van het wavefront te bepalen. In tegenstelling tot conventionele HF waveguides, waar de exit rechthoekig is, heeft de Nexo 45N-12 een waveguide in de vorm van een “smile”, die het mogelijk maakt om cabinets, zonder interferentie van de wavefronts, als arrays aan elkaar te koppelen.

Monitor mixers zullen ervaren dat de N-12 een zeer gecontroleerde afstraling genereert, en tegelijkertijd een enorme verbetering biedt qua feedback gevoeligheid. Deze gecontroleerde afstraling resulteert in lager akoestisch vermogen op het podium. De geluidsdruk en frequentieresponse zijn constant tot op 2.5 meter van de monitor.

Een ingenieus magnetisch koppelsysteem, maakt het mogelijk om meerdere N-12 monitors naadloos aan elkaar te koppelen voor een nog hogere SPL en bredere afstraling. Het compacte “low profile” ontwerp is veel minder opvallend dan conventionele monitoren (ideaal voor TV productie) heeft een anti slip basis en een speciaal kunststof profiel met ergonomische handgrepen om gemakkelijk te kunnen herpositioneren op het podium.

Volgens Francois Deffarges, Technisch directeur van Nexo is dit de eerste doelbewust ontworpen monitor van Nexo, ondanks dat Nexo’s best verkochte speaker, de PS 15 wereldwijd ook als monitor wordt ingezet. Hij is ervan overtuigd dat de op “line control” gebaseerde ontwerp filosofie achter dit product grote voordelen zal opleveren voor engineers, artiesten en publiek.

Op Youtube staat een video die het concept uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=Kqf5taf7zGw

september 2010

2010  Iemke Roos Audio BV